Feng Shui - przez żołądek do odporności

Feng Shui – przez żołądek do odporności

ilustr. Joanna Titeux

   Z nosa kapie, w gardle drapie, kaszel męczy, coś w kościach łamie... Któż nie zna tego uczucia? Jaki ponury świat... Biegniemy z czerwonym nosem do apteki, wydajemy jedną czwartą pensji na lekarstwa, a to " świństwo" i tak nie chce nas opuścić. Czy tak musi być?

   Co roku o tej samej porze w okresie jesienno-zimowym zadajemy sobie to samo pytanie. Odpowiedź brzmi - nie musi. Trzeba jednak się o to wcześniej postarać, by uodpornić choć trochę nasz organizm na te niemiłe przypadłości. Zacząć możemy już latem, czerpiąc energię ze słońca i świeżego powietrza - za darmo i przyjemnie. Starajmy się przebywać jak najczęściej wśród zieleni, pobrodzić boso po trawie – energia Ziemi działa doskonale na bose stopy, na których jest mnóstwo zakończeń nerwowych. Spacer po lesie to wspaniała wentylacja oskrzeli i płuc powietrzem przesiakniętym orzeźwiającym zapachem drzew iglastych. Pobyt nad morzem może pomóc astmatykom i osobom z większym zapotrzebowaniem na jod.  

    Jeśli nie możemy sobie pozwolić na wyjazdy, to pora zajrzeć do kuchni. Nasza dieta codzienna - na zasadzie "pomóżmy sobie", a nie jako dieta odchudzająca, może uczynić cuda i wspomóc nasz system immunologiczny.
   Zacznijmy korzystać z  dobrodziejstw natury już latem – soczyste maliny, truskawki, porzeczki, jesienią pachnące jabłka, śliwki, gruszki oraz wszelkie warzywa, to bogactwo witamin i mikroelementów pomagających nam w walce z wszelkimi choróbskami. Wiem, że Ameryki tu nie odkrywam, postaram się o kilka konkretnych przykładów. Przede wszystkim najważniejsza jest witamina C – nasz sprzymierzeniec w walce z wirusami, W naszym domu już od września codziennie stoi dzbanek pełen herbaty wiśniowo-porzeczkowej z miodem i cytryną jako źródło witaminy C. Dolewamy soku malinowego lub porzeczkowego i popijamy– kuracja trwa aż do wiosny. Sekret tkwi właśnie w regularności, gdyż po wypiciu jednej filiżanki nie możemy oczekiwać cudów.

ilustr. Joanna Titeux


   Przejmujące zimno jesienno-zimowe skłania również do przygotowywania rozgrzewających potraw, na które raczej nie spojrzymy latem. Bo trudno sobie wyobrazić upalne letnie popołudnie ze szklanką grzańca zagryzanego pierniczkiem, prawda? I tu też intuicja i mądrość wieków maczała palce. Zarówno grzaniec, jak i pierniczki, zawierają przyprawy korzenne, takie jak cynamon, goździki, kardamon i miód, które rozgrzewają od środka będąc jednocześnie wspaniałymi pomocnikami w walce z wirusami. Wszelkie przyprawy korzenne działają bakteriobójczo i rozgrzewająco – podobnie jak poczciwy pieprz i papryka. Jeśli chcemy ten trudny czas przebyć bez chorób, przeziębień i gryp, postarajmy się by w naszej kuchni nie brakowało czosnku, cebuli, pieprzu, kapusty białej świeżej i kiszonej – to najlepsze źródło witaminy C. Wszelkie potrawy z grochem, fasolą i kaszami – to również mądrość ludowa – zawierają mnóstwo witamin i mikroelementów.

   Stare przysłowie "kto sieje proso, ten chodzi boso" nie jest gołosłowne. Proso jako dodatek lub  uzyskiwany z niego napój uodparnia na wiele chorób. Jabłka jedzone codziennie, szatkowana kapusta (lub sok z sokowirówki) – to też sprawdzone sposoby odpornościowe. Starajmy się jadać to, co rośnie opodal, nie przyjeżdża z daleka – mamy wtedy pewność, że nie zostało konserwowane, więc nie zaszkodzi. Popijajmy herbatki – szczególnie polecam czerwoną rooibos, która jako jedna z nielicznych nie zawiera kofeiny ani teiny, więc mogą pić ją również dzieci w nieograniczonej ilości. A jeśli już dopadnie nas jakaś paskuda – zróbmy sobie rosołek z kury. Fenomen tego napoju bierze się stąd, że ptactwo owe zawiera w sobie aminokwas zwany cysteiną, z której światowej sławy prof. dr med. Irvin Ziment wytwarzał lek Azetylcystein, potrzebny w walce z astmą i zapaleniem oskrzeli.

   Powyższe rady są jak zwykle przetestowane przez autorkę, która życzy bezstresowego, miłego i zdrowego okresu przedświątecznego.


Ilustracja: Joanna Titeux/pinezka.pl

{jos_smf_discuss:Zielona Herbata}

Komentarze (0)

Zapisz się do RRS feed tego komentarza

Pokaz/Ukryj Komentarze

Napisz Komentarz

mniejsze | większe

Powered by Azrul's Jom Comment for Joomla!
busy
 
}

info dla autorów

Szanowny Autorze, zapraszamy do współpracy z magazynem pinezka.pl. 
> Tutaj znajdziesz informację < dotyczącą warunków publikacji tekstów oraz współpracy z nami. 

Info i kontakt


 

Kontakt:  
{
logowanie dostępne tylko dla członków redakcji Pinezka.pl